Op het Palet is het altijd pret!

Informatie

Hieronder kun je meer informatie vinden over het ontstaan van het Palet, de zorg, dagbesteding, de rolstoelbus, vrijwilligers en de wachtlijst.

Het begin
Twee jonge bewoners die in een instelling verbleven wilden graag een eigen woning waar 24 uur zorg geleverd zou kunnen worden. Daarom werd er een woonvereniging opgericht voor mensen met een lichamelijke beperking. Daarbij stond zelfstandigheid en onafhankelijkheid voorop: ieder zijn eigen rolstoelwoning, maar ook een gemeenschappelijke ruimte met keuken waar bewoners konden koken en met elkaar zouden kunnen eten. Er kwamen nog 5 bewoners op de benedenverdieping bij, anders was het initiatief financieel niet haalbaar om goede 24 uurs zorg te leveren. Zo werd Het Palet aan de Vincent van Goghlaan in Papendrecht, een wooninitiatief voor mensen met een lichamelijke beperking, een feit op 1 december 2000.

Door de jaren heen zijn er een aantal andere bewoners komen wonen en is er veel veranderd. Maar de uitgangspunten zelfstandigheid en onafhankelijkheid staan nog steeds voorop.

Zorg
Op het Palet is 24 uur per dag begeleiding aanwezig. Deze begeleiding werkt vanuit de kleinschalige zorgorganisatie WoonCadans. De diensten zijn opgesplitst in dagdiensten, avonddiensten en slaapdiensten.

Alle bewoners kunnen de begeleiding oproepen via een alarmsysteem. Daarnaast maken een aantal bewoners gebruik van hulpmiddelen, denk aan een (elektrische) rolstoel, scootmobiel, douchstoel of tillift.

Dagbesteding
Alle bewoners hebben doordeweeks een dagbesteding in de regio. De werkdagen en bezigheden verschillen per bewoner. De meeste bewoners maken gebruik van een van de dagbestedingslocaties van WoonCadans. Dit zijn het ‘Huis Horecateam’, het Atelier en ‘Cado &zo’ in Alblasserdam.

Rolstoelbus
Het Palet heeft een eigen rolstoelbus. De bewoners worden naar de dagbesteding gereden door vrijwilligers. De bus wordt ook ingezet tijdens activiteiten en kan bestuurd worden door zowel begeleiding als vrijwilligers. Ook kan de bus individueel ingezet worden mocht hij voor de deur staan.

Vrijwilligers
Binnen het Palet hebben we een aantal vrijwilligers. Sommige vrijwilligers zijn voor de hele groep, maar er zijn ook bewoners met een eigen vrijwilliger.
Er zijn vrijwilligers voor verschillende taken, denk aan: koken, vervoer, boodschappen doen, knutselen of een dagje weg. Mocht je geïnteresseerd zijn om ook vrijwilliger te worden, kijk dan even onder het kopje ‘werken bij’.

De wachtlijst
Op dit moment zijn alle woningen binnen het Palet bewoond. Lijkt het je leuk om hier ook te wonen, dan kun je jezelf op de wachtlijst laten zetten. Neem dan even contact met ons op.

Om bij ons te mogen wonen, heb je een indicatie nodig van het CIZ. Het CIZ bepaalt de zwaarte van je handicap en hangt daar een “kaartje” aan. Bijvoorbeeld: ZZP LG05. ZZP betekent ZorgZwaartePakket, LG betekent Lichamelijk Gehandicapt en 05 is hoe zwaar je gehandicapt bent, dus hoeveel hulp je nodig hebt.
Wij hebben er voor gekozen de zorg via PGB te kunnen betalen. Van het zorgkantoor krijg je een budget, afhankelijk van je indicatie. De SVB betaald daaruit jouw zorg.